For the second year running, RATP, SNCF, the Île-de-France region and Île-de-France Mobilités want to remind harassment victims and witnesses of the solutions that exist to raise the alarm. With the message “Against harassment on public transport, spread the word!”, this campaign aims to raise awareness of tools for reporting harassment such as the alert numbers (3117 and SMS 31177, the 3117 app) and the call stations. Furthermore, it encourages passengers to approach staff members present on public transport. All our passenger-facing staff are standing by to alert and support passengers who have been victims of harassment. Around a hundred of our network security teams are deployed each day and work in close collaboration with the transport police. This human presence is reinforced by more than 50,000 CCTV cameras installed in stations, platforms, walkways and on the rolling stock. Images from these cameras can be used when a complaint is made to the police.
Did you know?
3117 by phone, 31177 by SMS and the 3117 app. These services help to locate victims more quickly and trigger a response from staff, 24 hours a day, seven days a week. While they are being used more and more since their launch, the aim is to make these numbers known to as many people as possible.

Visible à partir du 6 novembre, cette campagne sera déclinée en affichage (gares et stations franciliennes), dans la presse, sur le digital et adaptée sur les réseaux sociaux, avec une mécanique expliquant que s’il y a bien un numéro utile, à retenir, c’est le 3117 !
Tous nos agents en contact avec les voyageurs sont directement mobilisables pour alerter et accompagner les voyageurs victimes d’agression. Le groupe de protection et de sécurité des réseaux composé d’une centaine d’équipes déployées chaque jour, travaille en étroite collaboration avec la Brigade des Réseaux franciliens de la Préfecture de Police.
A cette présence humaine, s’ajoutent plus de 50 000 caméras installées dans les stations et gares, sur les quais, dans les couloirs et dans les matériels roulants. Les images de ces caméras peuvent être exploitées lorsqu’une plainte est déposée auprès de la Préfecture de Police.

3117 par téléphone, 31177 par SMS et l’application 3117... Ces services aident à localiser la victime plus rapidement et déclenchent une intervention des agents, 24h sur 24 et 7 jours sur 7. S’ils sont de plus en plus utilisés depuis leur lancement, l’enjeu est bien de faire connaître au plus grand nombre ces numéros d’alerte.